Je boetiek gesloten door corona … Hoe houd je je medewerkers betrokken?

Je winkel verplicht gesloten, en niet weten voor hoe lang … dit zorgt voor heel wat onzekerheid en onrust bij jou als zaakvoerder. Maar wat met je team, je medewerkers, die nu verplicht werkloos thuiszitten en ook met angst naar de toekomst kijken ?

We zijn nu bijna 2 weken ver … de eerste shock is gaan liggen, vele zaakvoerders van boetieks zijn in actie geschoten om toch in contact te blijven met hun klanten en hen warm te houden tot de winkel terug open kan.

Daarnaast is het ook van groot belang met je medewerkers in contact blijven en hen mee betrokken houden in deze periode. Of je nu 1 verkoopster hebt, of een verkoopsteam, het principe blijft hetzelfde. Je medewerkers zijn mee de motor van je winkel, en moeten ook weer enthousiast klaar staan voor je klanten na corona !

Wat kan je doen voor je medewerker(s) in deze helse tijd :

Zorg voor dagelijks contact.

Heb je een Whatsapp groep met met je verkoopsteam ? Perfect ! Zoniet, hoog tijd om er 1 op te starten !
De dag starten met een goeiemorgen aan je team, doet al deugd ! Voelt iedereen zich vandaag wel in zijn vel en wat zijn de plannen van de dag? Laat zelf ook weten wat je vandaag gaat doen, of het nu gaat om administratie, artikels posten op sociale media , enz.

Deel ook de kleine positieve nieuwtjes : een aantal online (of telefonische) bestellingen die zijn binnengekomen en geleverd aan je trouwe klanten ? Een leverancier met wie je afspraken hebt kunnen maken voor de komende weken? Een nieuwe etalage die je gemaakt hebt deze week ? (want ook al is de winkel gesloten, er komen natuurlijk nog wel mensen langs, en reken maar dat ze nu extra tijd nemen om je etalage te bewonderen)… Een korte digitale babbel tussendoor kan deugd doen !

 

Wees realistisch, maar zaai geen paniek.

Als jij veel angst toont over de toekomst, dan zullen je medewerkers ook angstiger worden. Zij zijn natuurlijk ook onzeker over hun toekomst in jouw winkel na.

Trek het gesprek open en laat je medewerkers aan het woord. Wat voelen ze ? Met welke vragen zitten ze ? Waar hebben ze nood aan qua ondersteuning ? Laat de gevoelens ventileren en probeer op die manier verbondenheid te creëren.

En ja, het wordt enorm moeilijk de komende maanden voor de retailsector. En ja, het zal allemaal waarschijnlijk langer duren dan we hopen. Betrek je team bij je plan van aanpak, en motiveer hen er mee voor te zorgen dat je dit als winkel te boven komt.

Kortom, het gaat er hier vooral om het teamgevoel vast te houden en realistisch, niet verlamd door angst, samen actieplannen te maken voor de toekomst.

“Midden tussen problemen liggen kansen” (A. Einstein)