Als boetiek ben je blij met elke nieuwe klant die binnenkomt, logisch.
Maar wat corona ons nog meer heeft doen inzien, is hoe waardevol loyale klanten zijn. Hoe tof was het niet dat trouwe klanten gewacht hebben tot je winkel terug open ging om bij jou te komen shoppen! Loyale klanten die jouw winkel aanraden bij familie of vrienden, zijn de beste, snelste en meest effectieve manier om ervoor te zorgen dat je meer klanten krijgt.
Het succes van jouw winkel is nu sterker dan ooit afhankelijk van de relatie die je hebt met je bestaande klanten. Zorg dus dat je een concreet plan hebt om je bestaande klantenrelaties te behouden én te versterken ! En deel je plan ook met je medewerkers, want zij staan ook dagdagelijks in contact met je klanten. Zij zijn samen met jou het hart van je boetiek !
4 stappen om van je klant een fan te maken :
-
Know
“Best known is best bought”
Je klant moet in eerste instantie van je bestaan weten. Zorg ervoor dat je goed te vinden bent, zowel online als offline, én zorg er ook voor dat je bestaande klanten over iets kunnen praten … Zorg ervoor dat je klant jou niet slechts via 1 kanaal jou leert kennen, en vergeet daarbij de ‘klassieke’ marketing niet. Want ja, instagram, facebook, … allemaal belangrijk … maar wil jouw doelgroep enkel op deze manier benaderd worden?
-
Like
Als de klant in je winkel binnenkomt, is het uiteraard belangrijk dat ze je tof vinden. Want zeg nu zelf, je koopt zelf toch ook liefst bij iemand die je waardeert en tof vindt! Essentie is dat je oprecht geïnteresseerd bent in je klant en dit kan enkel door jezelf te zijn. Dit is ook heel belangrijk bij je medewerkers, maak duidelijk wat je van hen verwacht, maar probeer geen ‘klonen’ van jezelf te maken, want als dit niet klopt met wie ze zijn, zal je klant dit voelen …
-
Trust
De klant moet je kunnen vertrouwen, altijd. Het zit hem daar vaak in de kleine dingen. Als je de klant nog iets extra wil verkopen, mag je daar eerlijk in zijn. Wanneer je iets belooft, kom die belofte dan ook na, …
Praat met je klanten ook over andere dingen dan puur over je producten, zo creëer je ook meer vertrouwen. Als je ergens als klant vaak komt, is het leuk dat je bepaalde zaken van mekaar weet. Probeer aan te voelen wat je klant wil delen en wat niet. Iedereen is daar verschillend in.
-
Love
Als de klant je kent, je tof vindt en je vertrouwt, zal hij waarschijnlijk iets kopen. Maar … wordt jouw klant dan sowieso een fan, een ambassadeur die jou gaat aanraden bij anderen?
Nee, hiervoor moet je echt de verwachtingen van je klant overtreffen.
‘Underpromise but overdeliver’.
Door net een beetje meer te doen dan wat van je verwacht wordt, verras je je klant op een positieve manier. Val dus op met je persoonlijke service.
Denk eens na wat je kan doen voor dat extra ‘wow-momentje’ : verras je klant met extra aandacht, een kort telefoontje na de aankoop, een kaartje, …
Of kan je nog iets extra doen voor je klanten? Iedereen wil graag tot een exclusieve club behoren … Speciale voordelen en acties zorgen ervoor dat je klanten zich extra gewaardeerd voelen en een streepje voor hebben op andere shoppers. Laat hen ook weten dat zij deze ‘vip-behandeling’ krijgen.
Het gaat erom een échte relatie aan te gaan met de klant … zo wordt die een vriend … een ambassadeur en fan !
Wil je expliciet uitzoeken wat je binnen jouw zaak kan doen om van je klanten fans te maken ? Dit is een onderdeel van ons 2Mpower coachingstraject. Ik vertel je er graag meer over !
Meer info : bel me of mail me : muriel@2mpower.be
En … Binnenkort organiseren we workshops rond verschillende aspecten van het retail-ondernemerschap. Wil je hiervan op de hoogte gehouden worden ? Registreer je dan alvast hier : www.2mpower.be/contact