Meer klanten naar je winkel? 7 tips!

“Eens de klanten in mijn winkel komen, dan verkoop ik, en dan verkoop ik goed. Maar er is te weinig passage, er komen te weinig klanten naar mijn winkel, de straat is leeg op een toevallige passant na.”

Een veelgehoorde zin de voorbije maanden … Dus het komt erop neer niet te rekenen op die enkele passanten maar je klanten naar je winkel te trekken, hen echt te magnetiseren.

7 tips om mee aan de slag te gaan en te kijken wat er voor jou werkt :

 

  1. Bekijk je winkel vanuit de ogen van je klant

Letterlijk, ga de straat op en passeer je winkel in de auto, op de fiets en te voet. Hoe worden mensen aangetrokken tot je winkel? Hoe triggerend is je etalage? Is het makkelijk, zelfs logisch, het om de stap te zetten naar binnen? En, eens binnen, wat zien ze eerst? Hoe aantrekkelijk is het om verder te kijken … ? Vraag ook je medewerkers, familie of enkele dichte vrienden om dit voor je te doen en heel concrete feedback te geven. Hoe concreter, hoe waardevoller. Of vraag het aan een goede klant die je erg vertrouwt. Haal er enkele inzichten uit en experimenteer.

  1. Zorg voor extra ‘incentives’ om binnen te komen

De volgende stap kan zijn om extra incentives te voorzien om binnen te komen in je winkel. Wat kan je doen zonder veel kosten om de beleving voor elke klant nog leuker te maken? Een koffie of thee, met chocolaatje voor elke klant en dit ook promoten? Eén of andere actie of beloning als ze met een vriend(in) komen? Leuke muziek die de mensen letterlijk blij of ontspannen maakt en hen naar binnen trekt? …
Het komt erop neer dat je klanten een reden moet geven om voldoende tijd te spenderen in je winkel. Die extra incentive kan zijn wat hen over de drempel van jouw winkel duwt en geeft jou een fantastische opportuniteit om extra te verkopen eens ze binnen zijn.  Probeer verschillende zaken uit, zoek ook wat haalbaar is voor jou (het is niet omdat anderen het doen, dat jij het ook persé moet doen) en kijk wat werkt.

meer klanten naar je winkel

  1. Luister naar je klant

‘People will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel’.

Deze tip volgt naadloos op de vorige. Jouw klanten vergeten uiteindelijk wat je allemaal post of wat je hen vertelt als ze binnen zijn, wat je hen allemaal toont en presenteert. Maar ze vergeten nooit de persoon die hen belangrijk deed voelen omdat je luisterde naar wat ze te vertellen hadden. Ze herinneren de mensen die echt naar hen luisterden.
En dat is ook dé reden waarom ze terugkomen naar jouw lokale boetiek, en niet snel snel online kopen. Ze voelen dat er naar hen geluisterd wordt en ze gunnen het je.

Dus leg al je werk opzij en heb echt oog en oor voor je klant. En houd daarbij het 80-20 principe voor ogen: Laat je klant 80% aan het woord, en jij ‘slechts’ 20%.  Gegarandeerd, het werkt !

Hey, en als je klant deze keer niet koopt, er nog niet klaar voor is … kan je hen dan bijvoorbeeld iets meegeven waardoor ze je niet vergeten? Een kaartje, foldertje met een persoonlijke tekst van jou op, klein gadget … ?  Dé manier om top of mind te blijven, ook bij je klant die niet koopt. Meer nog, durf ook de gegevens vragen van deze ‘nog-niet-klant’ en trigger hen regelmatig met leuke nieuwtjes.

  1. Onderzoek wat je concullega’s doen en doe het net iets anders.

Een heel goede manier om meer klanten naar je winkel is te trekken is benchmarking. Wat doen je concurrenten goed en wat kan je ervan leren?  Dat wil niet zeggen dat je je concullega’s moet gaan kopiëren, integendeel. Check wat de concurrerende winkels in je omgeving of net verder weg doen. Hoe trekken zij de klanten aan, zowel online als offline?  Kijk eens naar hun socials, hun reviews, etalage en marketing in het algemeen. Wat doen zijn super goed ? En welke vragen hebben hun klanten die jij kan beantwoorden? Wat kan jij dan net anders doen om andere en ook dezelfde klanten naar jouw winkel te trekken? Kleine aanpassingen in jouw aanpak en jouw communicatie kunnen echt wel verschil maken en jouw unieke concept benadrukken.

  1. Kijk naar ‘vroeger’.

Onder het motto, vroeger was het beter 😉… Feit is dat het nu uitzonderlijke tijden zijn, en dat het niet altijd zo kalm was, of niet zo moeilijk om klanten naar je winkel te krijgen. Het kan zeker werken om eens terug te kijken naar die topmaand of dat topjaar van jouw winkel. In realiteit houden onze klanten nog altijd van hetzelfde als toen.  Dus naast je verkoop, kijk ook eens naar je vroegere marketingcampagnes. Wat was je meest populaire social media post?  Jouw meest geopende e-mail campagne?  Je meest succesvolle event? Soms kan het helpen om je eigen marketingacties en verkoopsacties te analyseren om wat ‘frisse’ ideeën te krijgen om die klanten terug tot bij jou te krijgen.

  1. Waar zijn die klanten die normaal gezien elk seizoen of elk jaar langskomen?

Check eens welke van je trouwe klanten, de klanten die normaal gezien elk seizoen of elk jaar langskomen, je al een tijdje niet gezien hebt. En stuur specifiek naar deze doelgroep een persoonlijke e-mail op maat, of nog beter stuur een sms of whatsapp. Het is veel makkelijker om bestaande klanten terug naar je winkel te krijgen, ze kennen je en ze vertrouwen je.

Is dit pusherig? Nee dus. Iedereen weet dat je een ondernemer bent en dat het jouw job is om te verkopen. En meer nog, de meeste mensen zijn zelfs heel blij met die aandacht. Dus zet die belemmerende gedachten uit je hoofd en contacteer hen persoonlijk.
Blijf dus steeds top of mind, en zeker bij je bestaande klanten !

  1. Wees consistent en regelmatig met je social media posts en e-mailmarketing.

Uiteraard zijn jouw social media een heel belangrijke tool om nieuwe en bestaande klanten aan te trekken. Zorg er dus consistent voor dat je jouw stijl benadrukt, hen naar jouw winkel trekt omwille van jouw unieke concept. Trigger je klanten met speciale acties of highlights van die dag zelf of de komende dagen.  Je kan zelfs een post schrijven die hen aanmoedigt om uit huis te komen…. Het kan niet genoeg gezegd worden, doe het consistent en specifiek voor jouw winkel.

 

Wil je graag consistent en regelmatig (lees: wekelijks) praktische tips via e-mail om de power van jouw winkel te versterken?  Het enige wat je hiervoor hoeft te doen is volgende 2 woorden te sturen naar muriel@2mpower.be : ‘YES tips’

Tot snel !